Välkommen att fira Körsångens Dag den 3 september!

Lördag 3 september klingar sången stark över hela landet då vi firar och manifesterar körsången på Körsångens Dag!

På programmet:

• Körmaraton kl.12.00-16.00 i Stockholm och Göteborg, livestreamas på Sveriges Körförbunds facebooksida. Se program nedan.
  • Filmen Körsångens Dag 2022 med invigningstal av Sveriges Körförbunds ambassadör Malena Ernman. Filmen kan ses från 3 september på Sveriges Körförbunds hemsida, i sociala medier och på Youtube ”Sveriges Körförbund Officiell”
  • Körsångens Dag – öppen facebookgrupp för alla. Skicka era dagsfärska videoklipp eller från tidigare konserter som hälsningar till varandra under Körsångens Dag! Gå med i gruppen här.

Program Körmaraton i Kungsträdgården, Stockholm
Kl.12.00 Invigningstal av förbundsdirektör Karin Eklundh
Kl.12.15-13.00 Stockholmspolisens damkör, kören Vox Humana och Stockholms Flickkör
Kl.13.00 Ut i vår hage – gemensam sång, körer och alla som vill sjunga med!
Kl.13.15- ca 14.00 Birkakören och kören Canorus

Program Körmaraton på Götaplatsen, Göteborg
Kl.14.00 Invigningstal av dirigent Anne Johansson
Kl.14.10-14-55 Göteborgs ungdomskör, Akademiska kören och Chorus Acusticus.
Ca kl.14.55 Ut i vår hage – gemensam sång, körer och alla som vill sjunga med!
Kl.15.00-15.30 Gospel Bliss och Alingsås manskör
Kl.15.30 Ut i vår hage – gemensam sång, körer och alla som vill sjunga med!
Kl.15.35- ca 16.00 Brunnsbo musikklasser och kören Rabalder

Körmaraton i Stockholm och Göteborg samt filmen Körsångens dag produceras i samarbete med Kulturens Bildningsverksamhet.

Firandet av Körsångens Dag runt om i landet – ett axplock:
Luleå läs här
Malmö – läs här
Falun – läs här
Vadstena – läs här
Gotland – läs här

I år växer Körsångens dag genom att flertalet av Sveriges största körorganisationer; Sveriges Kyrkosångsförbund, UNGiKÖR, Equmeniakyrkans sångarförbund och Föreningen Sveriges Körledare sluter upp bakom Sveriges Körförbund och firar Körsångens dag 3 september.