Körsång är livet – webbinariesamtal med Rickard Söderberg, Karin Eklundh och Emma Cajander

Efter ett år av körsång som tystnat på grund av coronapandemin ser vi med tillit fram emot att få börja sjunga igen när det är möjligt. Värdet av körsång har aldrig tidigare blivit så påtagligt för mängder av människor och hjärnforskningen belyser de djupa positiva effekterna som sång har för våra liv.

I ett samtal om året som gått, om framtiden, Körsångens dag, glädjen, lusten och vikten av hjärnforskning möter du operasångaren Rickard Söderberg, Sveriges Körförbunds förbundsdirektör Karin Eklundh och Emma Cajander från Hjärnfonden.

När?
Torsdag den 20 maj kl.18.30-19.45 online på zoom. Länk till webbinariet skickas ut dagen innan.

För vem?
Webbinariet är öppet för alla som är intresserade av körsång

Pris?
Webbinariet är kostnadsfritt

Anmälan?
Anmäl dig här

Om de medverkande:

Rickard Söderberg
Operasångare Rickard Söderberg är känd för hela svenska folket genom bland annat sin medverkan i Körslaget och senast i serien Hjälp! Jag ska gå på opera, som sändes i SVT under våren. Rickard har en omfattande opera- och musikal karriär och är en flitig samhällsdebattör, i bland annat frågor som rör kulturlivet och hbtq-frågor.

Karin Eklundh
Sveriges Körförbunds förbundsdirektör Karin Eklundh är utbildad kördirigent och sångpedagog och har under sitt yrkesliv kommit att bli en körprofil i det svenska körlivet. Karin är programledare för podcasten Körpodden och brinner för att genom Sveriges Körförbund stärka och inspirera körrörelsen.

Emma Cajander
Emma Cajander arbetar på Hjärnfonden med företagssamarbeten. Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd, som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Hjärnfonden och Sveriges Körförbund har inlett ett samarbete för ett insamlingsprojekt till förmån för Hjärnfonden, då det är vetenskapligt bevisat vilka positiva effekter i hjärnan sång har för vårt välbefinnande och livskvalité.

Webbinariet genomförs i samarbete med Kulturens.