VoNo firar 20 år med konsert i Eric Ericsonhallen

I år är det tjugo år sedan vokalensemblen Voces Nordicae, numera VoNo, startades. Jubileet firas med en konsert i Eric Ericsonhallen den 8 november, samt en efterföljande turné.

Experimenterande och en hög musikalisk ambition kännetecknar ensemblen. Här berättar konstnärliga ledarenLone Larsen varför du inte får missa jubileumskonserten och vad som gör arbetet med VoNo så speciellt.

Jubileumskonsert den 8 november, varför får man inte missa den?

–      Jubileumskonserten blir ett tydligt ”VoNo – idag”. Man får titta in i vår värld av fantastisk körmusik, lekfullhet och scennärvaro. Delar av de föreställningar vi turnerar med vävs ihop med texter, improvisation och en och annan överraskning. Man får lära känna VoNo helt enkelt!

Vad har förändrats under tjugo år?

–      Idag jobbar VoNo medvetet med det sceniska uttrycket, med improvisation och med en egen metod kring kreativt medskapande. Det är jag och tolv sångare som alla är solister men med väldigt olika musikalisk bakgrund. Målet att beröra har funnits i tjugo år, ett mål som nog de flesta körer har, men i vårt arbete med körsångens förmåga att kommunicera med publiken har vi hamnat på ett nytt ställe. Är det körsång? Är det scenkonst?

Ditt mål är att utveckla och förnya vokal scenkonst, hur då?

–      Sedan tio år tillbaka jobbar VoNo mycket medvetet med improvisation. Inom den klassiska körmusiken jobbar vi traditionellt ofta utifrån ”veta först, göra sen”, alltså göra som det står i noterna, och att det kan finnas ett ”rätt och fel”-tänk i körmusiken. Detta är praktiskt och kan skapa underbara musikupplevelser men genom åren har jag också upplevt hur det kan vara hämmande för rösten och skapa en rädsla för att göra fel även hos professionella sångare. När jag själv kom i kontakt med improvisation upplevde jag det som befriande, ställt mot min traditionella utbildning. Jag tycker så mycket om lekfullheten, bejakandet och närvaron i att jobba med improvisation i grupp. Jag var tvungen att fråga mig själv som dirigent hur vi ser på sångarna – som reproducerande för dirigent och tonsättare, eller som kreativt medskapande? Därigenom blev jag nyfiken på hur vi kan ge rösten den frihet den förtjänar. Så nu leker vi massor i VoNo och testar hela tiden gränserna för vad vi vågar i en mycket tillåtande atmosfär. ”Göra först, veta sen” helt enkelt.

Du tror på live-upplevelser, berätta!

–      Ja jag tror på bemötande och på ett inkluderande förhållningssätt till konstarten kör. I det kreativa medskapandet inkluderar vi också publiken som ofta är med och skriver lappar och svarar på frågor som ensemblen improviserar över i stunden. Många har vittnat om hur man känner sig viktig, hur man känner att man påverkar och hur man blir särskilt berörd av att till exempel få sin egen ”lapp” uppläst och sjungen i konserten.

Vilken är den största utmaningen?

–      Att växla mellan olika ”mindset” i samma konsert och att låta dem färga varandra. Därtill kommer förstås hela vårt sceniska arbete: samarbeten med koreografer och andra konstformer som jag skulle kunna berätta mycket mera om.

Ni har arbetat med klimat- och medmänskligt fokus både konstnärligt och praktiskt – vilka samhällsfrågor fokuserar ni på härnäst?

–      Tankarna på klimatfrågan är ständigt närvarande, inte minst konstnärligt, men vi har planer på ett mycket spännande projekt som är av mer praktisk art. Nästa föreställning däremot kommer handla om acceptans, men det kan ni ju skriva om i ett nummer av Körförbundets tidning Körsång.

Vad skiljer VoNos metod från annan musikalisk verksamhet?

–      Jag kan inte uttala mig om annan musikalisk verksamhet men VoNos metod handlar om kreativt medskapande. Att man som sångare tar stort eget ansvar, har möjlighet att påverka och att det ständigt finns en pågående kreativ dialog i gruppen.

Rent konkret, hur går det till?

–      Musikaliskt lägger vi inte mycket reptid på att lära noter, sångarna fixar detta och en stor del av utantillinlärningen hemma. På repen handlar det istället om sammusicerande, det gemensamma uttrycket och det sceniska. Jag har dessutom lyxen att inte behöva tjata om detta. Sångarna lär utantill därför att de VILL sjunga utantill. Även när det är riktigt svår musik. De har upplevt vilken frihet man får som sångare, hur musiken då bottnar i kroppen och hur detta ökar möjligheten att kommunicera med publiken. Det är självklart ett enormt stort jobb sångarna gör!

Vad händer härnäst, efter jubileumskonserten?

–      Efter jubileumskonserten drar vi på turné till Danmark – till samma platser som vi var på när Voces Nordicae hade den första turnén för 20 år sedan. Därefter blir det traditionsenlig julkonsert tillsammans med DBE den 20 december och under våren turnerar vi med föreställningarna ”Earth Call” och ”Flickan med Svavelstickorna – Passionen”, samtidigt som vi går in i den skapande processen av nästa föreställning.

…och, om ytterligare 20 år: vad vill du kunna berätta om?

–      Att modet och nyfikenheten i ensemblen har fortsatt. En mycket fin sångare som var med väldigt länge och som har sjungit i alla möjliga körer och ensembler sa en gång till mig när det var dags att sluta: ”Det är liksom inte möjligt att sluta i VoNo för man vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn. Det är aldrig förutsägbart utan en ständig utveckling”. Det kan vara den finaste komplimangen jag någonsin fått!

FAKTA:

Voces Nordicae startades av ett gäng kompisar på Musikhögskolan i Stockholm 1999. Idag består VoNo av tolv sångare, alla solister som älskar att jobba ihop och som kontiuerligt utmanar sin egen comfort zone. Att experimentera, hitta nya uttryck i ensemblesången och samtidigt vara den höga musikaliska ambitionen trogen är vad som kännetecknar ensemblen idag.

–      Det är ett otroligt privilegium att jobba med så öppna och modiga sångare, säger Lone Larsen, körens konstnärliga ledare.

Jubileumskonsert med vokalensemblen Vono
Eric Ericsonhallen, Skeppsholmen