Sveriges Körförbund medverkar på Folk och Kultur

Folk och Kultur är ett kulturpolitiskt konvent som äger rum i Eskilstuna den 6-9 februari. Sveriges Körförbunds ordförande, Karin Eklundh, medverkar såväl i ett seminarium som med en liveinspelning av Körpodden.

Fredagen den 8 februari blir det ett seminarium där det även bjuds på mingel och livemusik. Titeln på seminariet är Mångfald i kulturlivet – hur lång är vägen dit?

Bakgrunden är att trots en ambition att främja mångfald har många av de etablerade organisationerna inom kulturlivet svårt att locka unga med utländsk bakgrund som kan förnya och föryngra. Hur ska organisationerna bära sig åt för att bli mer inkluderande? Och hur mycket är man beredd att förändras för att möta behovet från nya medlemmar?

Live på scen är Sousou och Maher Cissoko, svensk-senegalesisk duo som gör ett kort stopp i Eskilstuna under sin världsturné.
Medverkande i seminariet är Sverker Härd, chef Myndigheten för Kulturanalys, Mikael Wahldén, Allmänna Arvsfonden, Karin Eklundh, förbundsordförande Sveriges Körförbund samt Maher och Sousou Cissoko, musiker.

Tid: Fredag 8 februari kl. 16.00 – 18.00
Lokal: Eskilstuna Folkhögskola
Arrangör: Kulturens Bildningsverksamhet

Liveinspelning av Körpodden

På lördagen den 9 februari blir det en liveinspelning av Körpodden. Då handlar det om hur det svenska körlivet bli mer öppet och inkluderande gentemot sångare från andra kulturer.
Körförbundets Karin Eklundh samtalar med körledare Monica Åslund och Claudine Kunda från Luleå Internationella kör.

Tid: Lördagen 9 februari kl. 13.00 – 14.00
Lokal: Kulturens Bildningsverksamhets monter, Utställartorget