Karin Eklundh ny styrelseordförande

Dirigenten, sångaren och sångpedagogen Karin Eklundh valdes till ordförande i Sveriges Körförbund vid förbundsstämman i Stockholm den andra juni. Hon är ett välkänt och uppskattat namn i Körsverige och med henne får förbundet en mycket meriterad ordförande.

Karin är utbildad kördirigent och sångpedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Karin Eklundh har sjungit i sånggruppen Fjedur som har sina rötter i Dalarna och den svenska folkmusiken. Karin har varit musiklärare i Uppsala musikklasser. Hon är också frilans och arbetar inom Uppsala sångverkstad med kurser i bland annat tonbildning, dirigering, svensk och sydafrikansk folkmusik. Mellan 1993 och 2014 var Karin Eklundh dirigent för damkören La Cappella. Hon är sedan 2014 bosatt på Gotland och leder där Sångsällskapet NS, Visby vokalensemble och Campus Gotlands Kammarkör.

Hon har fått utmärkelsen Årets Körledare och även H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för betydande insatser som kördirigent och sångpedagog.

I nästa nummer av Körsång, nr 2018-3 kommer en närmare presentation av Karin.

(Logga gärna in och kolla att dina adressuppgifter är aktuella, så att du inte missar tidningen!)

TEXT: Petra Hansson

FOTO: Ann-Charlotte Rugfelt Ferm