Internationell kompositionstävling för kvinnliga tonsättare

Anledningen att man startade tävlingen för fem år sedan var för att fira att det var femtio år sedan som den snart 200 år gamla kören Allmänna Sången blev en blandad kör efter att i över hundra år varit en manskör.

– Vi vill driva ett aktivt jämställdhetsarbete och uppmärksamma kvinnliga tonsättare, något som vi tycker är ett mycket viktigt och nödvändigt arbete, säger Simon Arlasjö, projektledare för tävlingen.

– Personligen tycker jag mig ibland se att det finns en mindre respekt för kvinnliga kompositörers verk och arbete, inget uttalat men det märks ändå och det måste ändras.

När tävlingen anordnades första gången, 2013, kom det in bidrag från 15 länder världen över och intresset var mycket stort. Juryn som bedömer de inkomna bidragen består av en internationell samling erfarna och kunniga tonsättare och dirigenter och alla stycken lyssnas till anonymt.

– Det är otroligt roligt att intresset varit så stort och vi hoppas givetvis på samma uppslutning kring tävlingen även denna gång. Det finns ju länder som är betydligt mindre jämställda än Sverige och det är så glädjande att det verkligen kommer bidrag från alla håll, väntade som oväntade.

Den lyckliga vinnaren belönas med 50 000 kronor från Anders Wall genom Kjell och Märta Beijers stiftelse och får sitt verk utgivet av Gehrmans Musikförlag AB. Vinnaren tillkännages den 8 mars 2019, på internationella kvinnodagen, och uruppförs senare på Allmänna Sångens traditionella vårkonsert i Uppsala.

– Det här är vad vi i Allmänna Sången vill bidra med: Skapandet och främjandet av nyskriven musik som ju speglar vår samtid, skriven och framförd av både kvinnor och män, säger Simon Arlasjö.

Regler för deltagande i tävlingen:

Verket skapas av en kvinnlig tonsättare och ska vara skrivet på svenska, engelska eller latin.

Det ska vara skrivet för blandad kör och får inte tidigare ha framförts eller varit bidrag i en annan tävling.

Sista dag att anmäla sig till tävlingen är 1 december 2018.

Mer information finns på Allmänna Sångens hemsida.

Maria Goundorina (Allmänna sångens dirigent och jurymedlem), Anna-Karin Klockar (vinnare av ASAWCA 2016 och Marion Schwebel (produktionsansvarig för skivan Femina Moderna där vinnarstycket finns inspelat på BIS Records. Bilden är tagen vid skivsläppet 2016.