Anmälan till dirigent- och körledarkurserna är öppen

För elfte sommaren i rad ges kurser i kördirigering och körledning i Malmö, denna gång på Musikhögskolan i Malmö, Ystadvägen 25. Kursveckan inleds måndag 6 augusti kl 13:30 och avslutas med konsert på Palladium kl. 15:00 lördag 11 augusti och efterföljande fest. Söndag 12 augusti är undervisningsfri och räknas som hemresedag.

Kurserna vänder sig till verksamma körledare som befinner sig på olika nivåer i sitt körledarskap. I mitten av mars läggs repertoarlistor för kurs A, B, C och D samt kursplan för kurs K ut på arrangörernas hemsidor, se sista sidan. Listorna hjälper dig att bedöma vilken kurs som passar dig. Repertoar för kurs J bestäms efter 20 april.

Anmälan till kurserna görs på bifogad blankett (se nedan eller klicka här!) som skickas till Körcentrum Syd, Musikhögskolan, Box 8203, 200 41 Malmö. Obs! Anmälningstiden är förlängd till 16 maj 2018! Anmälan är bindande.

I foldern (se nedan eller klicka här) kan ni läsa mer, bland annat om respektive kurs.

Till ansökan som aktiv i kurs C skall du bifoga ett kortfattat CV samt en DVD, som visar när du dirigerar en kör samt när du sjunger en valfri sång. Filmen skall vara 3-6 minuter lång, visa din dirigering framifrån eller från sidan samt hålla god ljudkvalité.

Till ansökan till Kurs K ska du bifoga ett arbetsprov i form av en mp3-fil med inspelning (datorljud eller liveinspelning) plus noter på ett stycke musik du tidigare arrangerat/komponerat för kör a cappella.

Urval: Vi beaktar i vilken ordning anmälningarna har registrerats, så snabba dig på med din ansökan! I de fall vi får fler sökande till en kurs än vi kan erbjuda platser sker urval utifrån de intervjufrågor du har besvarat på sidan 2 i anmälningsblanketten.

Urval till kurs C baseras främst på de dirigeringskunskaper som framgår av DVD:n. Auskultanter i kurs C som önskar sjunga med i övningskören får provsjunga vid kursstarten.

Urval till kurs K baseras främst på de förkunskaper i arrangering/komposition som arbetsprovet visar.

Pris: Under respektive kursrubrik samt på anmälningsblanketten står priset för kursen angivet. I priset ingår noter och annat kursmaterial, fem middagar (måndag-fredag), fyra luncher (tisdag-fredag), fika samt avslutningsfest på lördagskvällen. Auskultanter (åhörare) betalar 2500 kronor för alla kurser. OBS! Vi har plats för max 5 auskultanter per kurs och man kan bara auskultera i en kurs.

Bekräftelse på antagning skickas med mail i början av maj. Brev med praktisk information och noter kommer att skickas i mitten av juni. Välkommen med din ansökan!

Bildtext: Peder Karlsson, känd bland annat från The Real Group, leder kurs J, Ledarskap i afro-europeiska körgenrer.

Kursen sker i samarbete med Kulturens bildningsverksamhet, Sensus, Körcentrum Syd, Ung i Kör, Sveriges Kyrkosångsförbund, Föreningen Sveriges Körledare, Musik i Syd, Palladium Malmö, Lunds Universitet och Musikhögskolan i Malmö.