Sceniskt projekt med Tony Margeta och Anci Hjulström

Världen är upp och ner och det känns viktigare än någonsin att besjunga den! Musikens kraft och möjlighet att påverka, stärka, trösta, väcka och beröra är unik.

Helgen 16-18/2 2018 inbjuder Canorus dig som enskild korist till en scenisk körkurs med Anci Hjulström och Tony Margeta i Uppsala. Kursen avslutas med konsert: En scenisk föreställning om fred med texter ur Förklädd gud och The armed man.

Tony Margeta, musiklärare på Adolf Fredriks musikklasser och dirigent för La Cappella, genomförde detta fredsprojekt i Stockholm 2017 tillsammans med Anci Hjulström, musikregissör och pedagog i scenisk gestaltning. De gör nu en repris på denna succé i Uppsala.

Med Lars-Erik Larssons älskade Förklädd gud som bas har de skapat ett sceniskt fredskörprojekt. Ytterligare musik vävs in och skapar en ny helhet med några satser ur Karl Jenkins The armed man. En annorlunda instrumenteringen är också en del av nytänkandet runt verket.

Anci Hjulström arbetar med förnyelse, förankring och fördjupad förståelse inom musikdramatisk framställning, där den personliga röstens, alternativt instrumentets olika uttrycksmöjligheter, undersöks. Tony Margeta arbetar med tonbildning och tolkning av musiken.

Musiker är Mattias Wager, organist, John Kinell, baryton, och Paulina Pfeiffer, sopran.

Repertoar: Förklädd gud samt två-tre satser ur Karl Jenkins ”The armed man” + ev ytterligare något enkelt stycke.
Plats: Vaksalaskolans matsal, nära Uppsala centralstation
Konsertsal: Missionskyrkan
Konserttid: Söndagen den 18 februari kl 18
Reptider : Repetition fredag (från ca 16.30) och hela lördagen (kl 9.00 – 17.00). På söndag är det genrep och föreställningen är kl 18.00
Noter, stämfiler och Spotifylista skickas ut snarast efter 24 november. Var och en övar in sina egna stämmor och lär sig även materialet utantill innan vi träffas.

Gemensam övning erbjuds tillsammans med kören Canorus på onsdagar kl 19 i Vaksalaskolansmatsal, preliminärt från och med 24 januari. Schema kommer skickas ut senare.

Anmäl dig här!

Detta ingår:

* professionell coachning av Anci Hjulström och Tony Margeta
* fika lördag (kaffe/té och smörgås) och söndag (kaffe/té och bulle)
* lokalkostnader
* administrativa kostnader (program, affischer, marknadsföring mm)
* noter (vi beställer originalnoter som du får behålla sedan)

För att du skall få så stor behållning som möjligt av helgen är det bra om du:

* har körvana
* kan lära dig stämmorna på egen hand
* har ett öppet sinne och tycker att det är roligt att utmana dig själv i nya konsertformer

Bindande anmälan: genom betalning senast den 24 november . Först till kvarn gäller.

Kostnader: 1650 :- per person vid anmälan före 10 november. Därefter kostar det 1850:-.

Medlemmar i Sveriges Körförbund erhåller en rabatt på 150 :- på deltagaravgiften.

Deltagaravgiften betalas in på 4147009-7. OBS ! Märk betalningen med ditt namn !

Kostnad för coacherna, repetitionslokal, konsertlokal och viss administration är gemensamma kostnader för samtliga deltagare och måste täckas av deltagaravgift. Deltagaravgiften återbetalas inte om man hoppar av. Minimum ca 50 deltagare (jämnt stämfördelat) fordras för att genomföra projektet. Om kursen ställs in (vilket meddelas senast 1 december) betalas beloppet tillbaka.

Lunch och ev. boende ordnas av deltagarna själva. Tips på boende kan vi hjälpa till med!

Har du frågor: Maila Canorus på korencanorus(@)gmail.com (Ta bort parenteserna runt @ innan du mailar)

VÄLKOMNA till ett annorlunda och kreativt projekt i körstaden Uppsala!!

Canorus

Foto på Anci: Patrik Gunnar Helin