Uppsalakör vann Grand Prix i Slovenien

Allmänna Sången från Uppsala tog hem storvinsten i Gallus International Choral Competition i slovenska Maribor nu i helgen. De vann, under ledning av Maria Goundorina, inte bara sin kategori utan även Grand Prix. Vinsten innebär att kören kvalificerat sig för nästa års European Grand Prix-tävling där Europas främsta körer ställs mot varandra.

Fredagen den 21 april fick kören visa upp svensk musik för att sedan under lördagen tävla i kategorin för blandad kör, där man kvalificerade sig till Grand Prix-tävlingen på söndagen som kören även tog hem.

– Vi försökte visa upp en mångfacetterad sida där vi med vårt repertoarval arbetade med olika stilar, klangfärger och tekniker, kommenterar körens dirigent Maria Goundorina.

– Vår strategi gick uppenbarligen hem hos juryn och vi är mycket stolta och glada över vinsten och vår insats. Särskilt stolt är jag över alla individuella körsångare som har presterat på topp.

I det vinnande repertoarvalet i Grand Prix visade kören upp musik från flera olika delar av Europa samt från olika perioder och genrer. Under tävlingen framförde Allmänna Sången även ”The Rights of Woman” ur Anna-Karin Klockars Speeches, som vann Allmänna Sången & Anders Wall Composition Award 2016.

Kören siktar vidare mot nästa års tävling med vind i seglen. Den tillträdande ordföranden Karl Holdar menar på att vinsten har gett kören ytterligare musikalisk skärpa och även en god gruppdynamik och samhörighetskänsla.

– Att vara med i en körtävling får körmedlemmarna att reflektera över sitt eget och körens skapande och uttryck på en högre nivå där alla sinnen måste skärpas, säger Karl Holdar.

– Vi känner oss därför trygga i varandra på ett nytt sätt där vi vågar att sträva mot nya musikaliska nivåer. Därför känner jag en styrka i kören samt tillförsikt inför nästa års tävling. Men för tillfället känner vi bara glädje och nu ska vi fira.”

Senast Allmänna Sången vann European Grand Prix var i Varna 2005, då under ledning av Cecilia Rydinger Alin.

Allmänna Sången är nordens äldsta universitetskör och vårdar den svenska körtraditionen samtidigt som man är en kraft för ett vitalt och modernt musikliv. Sedan 2005 är H.K.H. Kronprinsessan Victoria Allmänna Sångens beskyddarinna.

Foto: International Choral Competition Gallus