Mellan 17 och 26? Sök till Världs-ungdomskören!

World Youth Choir (WYC), Världsungdomskören, samlar ambitiösa, unga sångare från hela världen. Är du en sådan, eller känner du någon som borde söka dit? Då är det dags att göra det nu!

WYC genomför årligen ett sommarprojekt och ett vinterprojekt, med hjälp av sina samarbetspartners i form av en turné till intressanta destinationer under ledningen av förstklassiga dirigenter.

Sommaren 2017 samlas kören i Pécs i Ungern, och turnerar sedan i regionen, bland annat till Serbien, Bosnien-Herzegovina, Kroatien och Slovenien. Turnén pågår från den 4:e till den 25:e juli.

WYC en unik upplevelse för unga sångare och en möjlighet att utveckla båda sin konstnärliga och vokala förmåga genom en utåtriktad konsertverksamhet med utmanande körrepertoar och dirigenter i världsklass.

Socialt sett bidrar WYC till ett världsomspännande nätverk och ett fostrande av nya generationer av ”världsmedborgare” med starka vänskapsband över hela världen. Tiden i WYC, där unga sångare från olika kulturer bor tillsammans, reser tillsammans och musicerar tillsammans, utgör en unik skola för förståelse och respekt mellan kulturer, människor, musik och traditioner.

World Youth Choir i Oslo, med FN-ambassadör Madam Dho, vid Nobels Fredsprisceremoni

Läs mer om Världsungdomskören: www.worldyouthchoir.org

För att bli medlem i kören behöver du ansöka och göra en provsjungning. Audition kommer hållas lördag den 4 februari på Stockholms Musikgymnasium/Kungsholmens gymnasium. Adressen är Hantverksgatan 67-69. Vill man söka in, ska man kontakta Sofia Ågren (se nedan!) och boka in en tid under lördagen den 4 februari från kl 10.00 och framtåt. Det är också viktigt att höra av sig för att få sångmaterialet, så att man kan förbereda sig i god tid innan audition.

Kan man inte ta sig till Stockholm den dagen kan man också kontakta Sofia Ågren, då det kan bli aktuellt med audition även på andra orter, troligtvis Piteå, Göteborg och Malmö.

I Sverige är kontaktperson och nationell rekryterare Sofia Ågren, dirigent och körpedagog i Stockholm. Henne når du på info@sofiaagren.se eller sofia.agren@gmail.com och telefon 073-6220860.

Du kan också kontakta körens samarbetspartner, Sveriges Körförbund, via kansli@sverigeskorforbund.se.

Se även Facebook: https://www.facebook.com/events/1177637069010807/