Årets körledare är utsedd

Marie J:son Lindh Nordenmalm från Nora fick Rosenborg-Gehrmans och Föreningen Sveriges Körledares (FSK) gemensamma stipendium, Årets Körledare 2016. Stipendiet, som är på 50 000 kronor, delades ut den 14 oktober på Musikhögskolan Ingesund vid FSK:s konvent.

– Detta känns fantastiskt roligt och är en stor ära, kommenterar Marie J:son Lindh Nordenmalm.

Hon arbetar med allt från stora verk med kör och orkester till körer med småbarn.

– Mest stolt är jag väl över bredden i min verksamhet. Det är en utmaning att sätta upp stora produktioner i en så liten ort som Nora. Men med lång framförhållning och goda samarbetspartners går det bra. Och det är lika roligt att jobba med 4-åringar, berättar hon.

Hon och hennes körer har också samarbeten med många gästartister inom olika genrer såsom gospel och pop.

– Man får bredda sitt eget kunnande och det är utvecklande för körerna att få in influenser från olika musikstilar, säger hon.

Såhär löd motiveringen till priset:

Marie J:son Lindh Nordenmalm är utbildad musiklärare, kyrkomusiker och körpedagog och utför ett oerhört betydelsefullt arbete i Nora som organist och dirigent för Nora Oratoriekör, Nora Kyrkokör, Prova-på-kör, Ungdomskör, Barnkör och Minikör. Hon ansvarar för en stor konsertverksamhet där hon ofta engagerar framstående gästkörer och artister. Hon är också dirigent för Nora Kammarkör och förbundsdirigent i Västerås stift.

Med Nora kammarkör har hon dirigerat konserter runt om i Sverige och även utomlands, bl.a. i Estland och Tyskland. Marie har gett ut flera skivor med orgelmusik och körmusik. Hon hade det musikaliska ansvaret för SVT:s fyra program från Nora kyrka jul och nyår 2010.

Hon är en kreativ och inspirerande körledare. De utvecklas för att hon ställer höga krav, men samtidigt är uppmuntrande. Utan henne skulle det inte sjungas så mycket i Noras många körer!

Text: Petra Hansson

Foto: Carina Remröd