Simon Ljungman leder Körklang på Skansen

I juli startar sommarsatsningen Körklang på Skansen. Körklang är en programserie på Sollidenscenen där publiken får vara med och bilda en storkör. De får då sjunga tillsammans med populära gästartister och några av Sveriges mest kända körer. Varje vecka leder program- och kapellmästare Simon Ljungman med fast hand husbandet och publiken.

Med sångens kraft ska fyra torsdagar fyllas med härlig musik, lustfyllt lärande och den fantastiska känslan som uppstår när stämmor möts och man får finnas med i ett hav av röster.

– Vi kommer att sjunga fyrstämmigt och utlärningsmetoden är pedagogisk och tillgänglig så att även den som är osäker kan våga pröva på stämsång, säger Simon Ljungman.

Körklang pågår fyra torsdagar i juli med start den 7 juli. Programmet startar klockan 19 och pågår i 90 minuter. Varje torsdag har ett eget musikaliskt tema där varje gästartist och kör som medverkar bidrar med sin kunskap inom en vald genre. Ansatsen är bred med alltifrån opera till pop. Noter kommer att finnas till försäljning på plats.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist. Med Håkan ser han just nu fram emot två utsålda konserter på Ullevi i sommar. Han är också verksam i den klassiska genren och sågs nyligen med sitt band SeLest i en uppsättning av Mozarts requiem som sändes i SVT under hösten.

– Det ska bli roligt att få komma tillbaka till Skansen, säger Simon. Jag har varit här med Håkan flera gånger och det har varit magiska spelningar med publikhavet och den vackra utsikten över Stockholm.

Körklang på Skansen är ett arrangemang av Skansen i samarbete med Sveriges Körförbund.