Marknadsföring utmaning för många

Hur ska man få sin kör att synas och höras i mediebruset? Det kan vara lättare sagt än gjort. Därför anordnade körförbundet, i samarbete med Kulturens, en marknadsföringskurs som man kunde ta del av antingen live eller via webben.

Totalt deltog ett 40-tal personer i kursen som bestod av två delar, ett tillfälle i september och ett i november. Över hälften av deltagarna var på plats med föreläsaren i Stockholm, ett tiotal i samlades i Varberg i en lokal på högskolan och ytterligare ett antal mötte upp i en konferenslokal i Sundsvall.

Mats Börjesson, distriktsansvarig i Halland är en av dem som deltog i kursen.

– Jag tycker att kursen var fantastiskt bra, säger han.

– Kursledaren hade verkligen mycket erfarenhet av marknadsföring och han anpassade innehållet efter våra frågor.

Mikael Rosén som höll i kursen tog bland annat upp hur man kommunicerar med folk i olika skeden av deras beslutsprocess.

Deltagarna i Sundsvall och Varberg som tog del av kursen i direktsändning via webben kunde sms:a in frågor.

Det första tillfället var huvudsakligen en föreläsning, med utrymme för frågor. Då fick deltagarna också en hemuppgift, att sätta ihop en marknadsföringskampanj för en julkonsert. Vid andra tillfället fick de feedback på sina kampanjer.

– Vi fick tips om hur vi kan vässa vår kampanj, vad som får folk att haja till när de ser en affisch, hur man kan använda texter och färger, hur man kombinerar ”gammelmedia” med digitala kanaler och mycket annat, säger Mats Börjesson som är väldigt nöjd med kursen och hoppas på en fortsättning och att ännu fler då passar på att ta del den.