Malmö Live startar vokalensemble

Malmö Live Vokalensemble är tänkt att ingå konserthusets verksamhet framöver. Gruppen leds av den erfarna dirigenten och körledaren Sofia Söderberg. Ensemblens 24 medlemmar är antingen musikstuderande eller yrkesverksamma musiker.

– Malmö Live innehåller många olika platser för musikaliska framföranden och det innebär att vi kan presentera en mängd olika typer av musik för olika slags grupper. En vokalensemble är mycket flexibel. Den kan medverka tillsammans med Malmö SymfoniOrkester och uppträda som en egen sjungande ensemble, säger Lennart Stenkvist, programchef för Malmö SymfoniOrkester.

För att publiken ska få lära känna Malmö Live Vokalensemble debuterar gruppen med en a cappella-konsert tisdagen den 10 november. Då framförs verket ”Paroles contre l’oubli” av den franska kompositören Thierry Machuel. Det är en gripande och teatral konsert där texterna skrivits av interner på det franska fängelset Clairvaux.

Malmö Vokalensemble kommer även att göra framträdanden med Malmö SymfoniOrkester. I november medverkar de när MSO framför musik av den danska kompositören Carl Nielsen. Och i slutet av december är gruppen den bärande kören när Händels oratorium ”Messisas” framförs i en stor sing-alongkonsert i Konsertsalen.

Foto: Christiaan Dirksen