Vinn biljetter till nya storfilmen Så ock på Jorden

Att sjunga i kör har vissa likheter med att göra film. Det menar manusförfattaren och regissören Kay Pollak, just nu högaktuell med nya filmen Så ock på Jorden.

– Precis som i en kör, så spelar varje människa i filmteamet roll. Från chauffören som hämtar skådespelarna på flygplatsen till ljudteknikern… Det finns 30 personer i den kören och varenda en påverkar det som hamnar på filmremsan. Allt smittar av sig. Därför är filmteamet som en kör; vi måste arbeta med harmoni, mot en enda ton, förklarar han.

Så ock på Jorden, som har premiär den 4 september, är den fristående fortsättningen på Så som i Himmelen från 2004. Den första filmen sågs av drygt 1,4 miljoner biobesökare och nominerades till inte mindre än åtta Guldbaggar samt en Oscar.

I Så som i Himmelen återvänder dirigenten Daniel Daréus till sin hemby, och blir snart – mer eller mindre motvilligt – ansvarig för byns kyrkokör. Körsången är central i filmen, och Kay Pollak lovar att så är fallet även i Så ock på Jorden.

– Lena, den kvinnliga huvudrollen och hjälten, tar på sig den omöjliga uppgiften att göra Händels Halleluja med bara amatörer – en del av dem kan inte ens läsa noter. Och så ska hon samla ihop en orkester, det blir folk på instrument av alla de slag, berättar han skrattande och nämner både nyckelharpor och oljefat.

– Den stora frågan är: går det att skapa något med detta?

Men varför är det då så mycket körsång i Kay Pollaks filmer? Han förklarar:

– Körsång är den mest fantastiska metafor för mänsklig längtan, en längtan efter gemenskap. Att sjunga tillsammans är en universellt, vi har upplåtit vår röst med andra sedan vi gick på savannen. Det är ett så ursprungligt behov. Och ibland när vi sjunger tillsammans så händer det att tiden stannar, det finns bara ett nu. Det är ingen tillfällighet att så många människor sjunger i kör.

Ändå har han aldrig sjungit själv.

– Nej, det har inte blivit så. Men att arbeta i en grupp som ska komma ihop och skapa harmoni, ta tillvara varje människas ton – det gör jag ju med filmarbetet, och det är det allra roligaste.

Filmskapande tar tid. Det har gått tre-fyra år sedan Kay Pollak och hans fru Carin fattade beslutet att göra en uppföljning. Att vara färdig känns bara bra:

– Det är väl ingen som frågar en nyförlöst kvinna om hon längtar tillbaka till graviditeten? Nej, det är färdigt och så skönt, säger han.

– Det har varit roligt att berätta om Lena, och att ge prästen en chans. Han är den manliga huvudrollen, och står där med sin tomma kyrka, söndag efter söndag. Men han lyckas till slut få den kvinnliga kraften till kyrkan. Hon föreslår ju förstås ganska snart att de ska ta bort bänkarna så att de kan röra sig! Få kontakt!

I filmens slut deltar 200 körsångare från Norrbotten – alla sjungandes Händels Halleluja.

– Både Monica Åslund – som lett filmens körarbete – och hennes körer, och Eric Westberg och hans körer har bidragit till filmens version av Halleluja. Slutkonserten i filmen är inte Eric Ericsons vackra och perfekta körversion, här i filmsagan är det ju människor utan sång- och notvana som träder fram. Men utan just Erik Westbergs fantastiska proffskör från Piteå och deras röster hade det heller inte blivit så fantastiskt som det har blivit!

Är du medlem i Sveriges Körförbund? Nu delar vi ut 30 biljetter till Så ock på Jorden. De 15 medlemmar som först sänt in rätt svar vinner två biljetter vardera. Det enda du behöver göra är att svara på:

1. Vad heter den kända sång från Så som i Himmelen som sjöngs av Helen Sjöholm och låg på Svensktoppen i 68 veckor?
  2. Vem spelade huvudrollen Daniel Daréus i Så som i Himmelen?
  3. Vem spelar Arne även i nya Så ock på Jorden?

Skicka dina svar till kansli@sverigeskorforbund.se, och skriv ”Biobiljett” i ämnesraden!

Foto: Anders Birkeland, © GF Studios