Körkärlek genomsyrade festival

Den 25-28 juni hölls åttonde upplagan av Nordisk-Baltisk körfestival i lettiska Riga, med otroliga 7000 körsångare på plats.

– Körsången är så djupt förankrad i balternas hjärtan, det både känns och hörs. Det är också därför festivalen drar så mycket folk när den är i något av de baltiska länderna, och för att det är billigare och enklare för balterna att resa. När festivalen hölls i Helsingfors deltog exempelvis cirka 800 körsångare, berättar Eric Sjöström, Sveriges Körförbunds ordförande som fanns på plats tillsammans med förbundssekreterare Fredrik Bergh och kansliansvarig Ingrid Bond Österlind.

– Invigningskonserten var helt fantastisk, med otroliga stycken framförda på ett mycket bra sätt. Och publiken är verkligen till 100 procent med. Kärleken till körsången är slående!

Festivalen hördes och syntes såväl inne som utomhus, och under lördagen åkte de deltagande körsångarna ut till närliggande orter för att hålla konserter. Från Sverige deltog åtta körer, och Helsingborgs Kammarkör var svensk representationskör. Svensk officiell dirigent var Helene Stureborg.

Foto: Ingrid Bond Österlind