Dogge nationaldagstalar

Nu är det dags för Försommarfestivalen Körkraft! I tre dagar, 5-7 juni, fylls Skeppsholmen i Stockholm av sång. Deltagarna har hela 24 programpunkter att välja på, och flera av de högprofilerade konserterna är även öppna med gratis inträde för allmänheten.

– Det här är årets körfest, som lockar hundratals sångare från hela landet. Vi hoppas på fullspäckade dagar, och att alla tar chansen att njuta av körsång på högsta nivå, säger körförbundets ordförande Eric Sjöström.

– Jag är glad att vi har lyckats samla de allra bästa inspiratörerna till våra workshops. Det här blir en vitamininjektion för våra körsångare!

Körförbundet firar 90 år, och det firas med festivalen som är den första i sitt slag. Invigningen sker i Kungsträdgården klockan 14.00 på fredagen, med artisten Martin Rolinski, Simon Ljungman från Augustifamiljen och körledaren Karin Bäckström. På kvällen, 20.00, ger Radiokören en öppen konsert i Eric Ericsonhallen.

På lördagen ger festivaldeltagarna nationaldagskonsert tillsammans i samma hall klockan 15.00. Dogge Doggelito är nationaldagstalare. Efter konserten blir det körmaraton där ett antal körer får möjlighet att sjunga 20 minuter vardera. Även till dessa arrangemang välkomnas alla.

Söndagen avslutas med en jubileumskonsert klockan 15.00 i Eric Ericsonhallen: prisade damkören La Cappella möter en ensemble ur Orphei Drängar, under ledning av Tony Margeta respektive Cecilia Rydinger Alin. (Entré: 80 kronor för festivaldeltagare, 160 kronor för övriga)

Andra kända namn under dagarna är Robert Sund, Karin Eklundh, Anci Hjulström och Gary Graden. Workshopsämnena sträcker sig från åldrande röster och hjärtrytm till jojk, trall och scenisk kör.

– Jag är själv i behov av att gå på workshopen om att memorera texter, och Töres Theorells workshop om körsång och hälsa intresserar mig, säger Kerstin Fondberg, förbundsdirektör.

– Vi gör detta för att ge våra medlemmar chansen till fortbildning. Dessutom är det extra roligt att kunna göra det på Skeppsholmen, i en kulturmiljö med fina samarbetspartners som Eric Ericson International Choral Centre, Kulturfyren och Skeppsholmens Folkhögskola.