Guld till RSC i NM

Stockholmskören Rönninge Show Chorus knep, inte helt otippat, förstaplatsen i helgens NM i barbershop.

– Vi visste att om vi gör det vi ska och kan så har vi goda chanser. Samtidigt finns många bra körer i vår regionen och utvecklingen går snabbt framåt hos många av dem, säger Therese Pernebrink, marknadsansvarig i kören.

– Det som inte var väntat var den höga poängen vi fick. Den gör att vi är rankade som etta inför nästa VM.

I oktober 2016 bär det av till Las Vegas för att representera Norden i VM. Rönninge Show Chorus har tidigare vunnit guld på Hawaii 2013, och tagit silver i Houston, Texas, år 2011.

– Vi ser verkligen fram emot att åka till Las Vegas, säger Therese Pernebrink.

Berätta lite om ert framträdande i Nordiska Mästerskapen!

– En av låtarna – av två i vårt framträdande – är väldigt ny för kören och presenterades först i mars. Det är What I did for love, från ”A chorus line”, arrangerad för Rönninge Show Chorus av David Wright. Väldigt roligt att vi kunde få den så pass bra på så kort tid, och att den verkligen uppskattades av domare och publik! Den andra låten var en uppfräschad variant av den uptune vi tävlade och vann med i VM 2013. Vi har fortsatt att jobba på sångteknik, rytm, uttryck och känsla i enighet med våra ledord ”glädje, helhet, drill”. Allt för att fortsätta utvecklas som sångerskor och artister!

Rönninge Show Chorus vann med 744 poäng. Tvåa kom Pearls of the Sound från Helsingborg med 656, och trea Alba Show Chorus från Stockholm med 633 poäng.

Foto: Dick Gillberg