Historisk konsert avslutar festivalen

De båda körerna Orphei Drängar och La Cappella hjälper Sveriges Körförbund att fira sitt 90-årsjubileum med en konsert i Eric Ericsonhallen. Konserten markerar avslutningen på Försommarfestivalen Körkraft, klockan 15.00 på söndagen den 7 juni. Här berättar dirigenten Tony Margeta själv:

”Uppsalakörerna Orphei Drängar och La Cappella har i många år på varsitt håll verkat för en hög musikalisk nivå. Båda ensemblerna har rönt stor uppmärksamhet i olika sammanhang. OD genom till exempel sina fantastiska Capricer och inte minst turnéer till Japan och andra delar i världen. La Cappella är nyss hemkomna från en internationell körtävling i Italien där de vann båda sina tävlingskategorier och även tävlingens Grand Prix-final i hård konkurrens med tävlingens främsta körer.
Nu möts för första gången La Cappella och en storleksmässigt matchande ensemble ur OD i en gemensam konsert i samband med Sveriges Körförbunds festival Körkraft. Körerna kommer att framföra varsitt program och förenas i flera härliga blandkörsfavoriter och repertoaren speglar Sveriges Körförbunds 90 år i svenskt körliv. Ur programmet kan nämnas tonsättare som Wilhelm Stenhammar, Ludvig Norman, Karin Rehnkvist, György Orbán med flera.
Cecilia Rydinger Alin och jag delar på konserten och lovar att lotsa er tryggt igenom en härlig, fartfylld och varierande konsert av yttersta klass.”

Tony Margeta

Biljettpris: 160 kronor för icke festivaldeltagare, 80 kronor för dig med festivalpass. Biljetter säljs vid entrén från kl 14.00 på konsertdagen.