Felaktiga Stim-fakturor utskickade

Har din kör fått en faktura från Stim?

– Betala den inte! säger Kerstin Fondberg på körförbundet.

– Det har blivit något fel. Sveriges Körförbund har redan betalat Stim-avgifterna för alla sina medlemmar när det gäller musik framförd 2014.

Det var en uppmärksam körförbundsmedlem som upptäckte problemet; hennes kör hade fått en faktura på en Stim-avgift som alltså redan är betald.

– Vi misstänker att fler körer kan ha fått räkningar och snällt betalat. Därför vill vi uppmana våra medlemmar att gå tillbaka och kolla. Hittar man någon faktura så får man höra av sig till Stim, säger Kerstin Fondberg.

Varför har det blivit fel?

– Det vet vi inte, och Stims personal ska själva forska i detta. En teori är att det har med den digitala rapporteringen att göra; att fakturor då går ut per automatik.

Medlemmar som vill få hjälp med felaktiga fakturor kan maila Roger Lindström på Stim, roger.lindstrom@stim.se.