Vinst för La Cappella

Damkören La Cappella från Uppsala tog i helgen storslam i den internationella körtävlingen Corale Internazionale Voci dal Lido. Körsångerskorna knep Grand Prix-segern samt guld i båda de kategorier som de tävlade i; Sakral musik och Damkör, a cappella.

Vinsten innebar också att dirigenten Tony Margeta, som också är körförbundets distriktsansvarige i Stockholm, vunnit två internationella tävlingar på en dryg månad – med två olika körer. I mars förde han nämligen Falu Kammarkör till dubbel-guld i Tyskland.

– Det är nästan lite overkligt, kommenterar en lycklig dirigent.

Bakgrunden till de dubbla vinsterna är enkel: Tony Margeta har varit Falu Kammarkörs dirigent under många år, men har just avslutat sitt åtagande. La Cappellas dirigent har han varit sedan 2014.

La Cappella belönades för en mycket god och vacker klang, bra röster med ett fint timbre och musicerande på mycket hög nivå med god intonation och proffsiga framträdanden. Dessutom nämndes körens utstrålning och trovärdiga engagemang.

– La Cappella har redan inbjudits till nya tävlingar och kontakter med nya samarbetspartners har knutits, berättar Tony Margeta.

– Sångerskorna är förstås jätteglada, och sporrade inför kommande vår- och hemkomstkonsert den 9 maj, samt inte minst inför samarbetet med OD på körförbundets festival Körkraft i juni.

Foto: Mia Persson