Fira Världsröstdagen!

Helsingborg firar Världsröstdagen den 22 april – istället för 16 april som är den egentligen dagen – med ett event där körsångarna får chans att sjunga med tre ensembler på hög nivå: Helsingborgs Konserthuskör, Pearls of the Sound eller One Nation. Tillsammans deltar körerna och intresserade körsångare i öppna repetioner, och under kvällen blir det givetvis konsert.

Initiativtagare till kvällen, som går under namnet Helsingborg sjunger, är Jonas Engström. Han är styrelseledamot i Sveriges Körförbund och själv körledare för den vokalbaserade gospelkören One Nation.

– Det är spännande att möta andra körgenrer, och det är också därför jag brinner för körförbundet som är genreöverskridande och öppet för alla. Där kan man inspirera och inspireras av olika klanger och genrer, säger han.

Körförbundet, Helsingborgs Konserthus och Körcentrum Syd står gemensamt för evenemanget.

– Tanken är att hela körer – och enskilda sångare också naturligtvis – ska kunna komma hit istället för till sin vanliga repetition. Man väljer vilken ensemble man vill repa med, och så genomförs tre repetitioner parallellt, i tre olika lokaler. Övningarna pågår i cirka en timme, förklarar Jonas Engström.

– Därefter blir det samling i stora salen där körerna ger konsert, och deltagarna sjunger med från publikplats.

Syftet med evenemanget är att inte bara att ge körsångarna chansen att prova på något nytt. Det är också att visa upp den bredd som körsång kan erbjuda, för allmänhet och lokala påverkare.

Evenemanget anordnas i år för första gången, men det finns redan tydliga planer på en fortsättning.

– Vi ser det här som ett pilotprojekt. Dels finns det tankar lokalt om att kunna utöka arrangemanget så att man håller exempelvis workshops och seminarium under dagen. Dels finns det också en ambition och en vilja från andra orter att haka på nästa år, berättar Jonas Engström.

– Sveriges Körförbunds styrelse vill gärna satsa på att utveckla konceptet 2016. Kanske kan man på så sätt lyfta och visa upp körsången nationellt under en dag, utan att körsångarna behöver resa.

Mer information finns på www.helsingborgsjunger.se och på Världsröstdagens hemsida.

På bilden: One Nation, foto Mattias Sjödahl