Återbäring till körerna

För en tid sedan meddelade STIM att organisationen tänkte avsluta alla kollektiva avtal. I dagarna har många körer därför fått brev från STIM om de nya debiteringsreglerna, vilket väckt frågetecken. Men förbundsdirektören Kerstin Fondberg vill lugna de som oroar sig:

–      Ja, det stämmer att körförbundet har förlorat sitt avtal med STIM. För att möta det har vi istället lagt till ett flertal medlemsförmåner. En av dem, återbäringen, innebär att våra anslutna körer kan söka pengar för de utlägg de haft. Där ingår STIM-avgifter som en del, säger hon.

Sveriges Körförbund har tidigare under många år haft ett mycket fördelaktigt avtal med STIM, som inneburit att förbundet betalat en klumpsumma för alla anslutna körer. Körförbundet var bland de allra sista som förlorade denna möjlighet till avtal.

Körförbundet har under det senaste året arbetat hårt med att hitta andra typer av medlemsförmåner att erbjuda. Bland dessa finns rabatter hos Arkitektkopia och hotellkedjan Nordic Choice, regionala utvecklingspengar och inte minst återbäringen.

–      Många hör nu av sig med frågor om vad återbäringen innebär, och hur man söker den. Vi kommer att komma ut med mer information under mars månad. Det vi kan säga är att återbäringen söks i efterhand. Körerna kan då söka pengar för kostnader som dirigentarvode, lokalhyra eller delar av STIM-avgiften. Kostnaderna för 2015 ska redovisas i början av nästa år, säger Kerstin Fondberg.

Mer om körförbundets medlemsförmåner kan du läsa här.