Ny teknik underlättar för körsångarna

Körsångare kommer i alla former, från den som lär sig på gehör till den som arrangerar för sin kör eller till och med komponerar. Oavsett vilken nivå du befinner dig på kan den nya tekniken underlätta körtillvaron.

Ulf Eriksson är själv körsångare, liksom hans fru. Tillsammans har de massor med körnoter hemma. En dag när de satt med varsin iPad kläcktes idén: noterna borde självklart finnas digitalt!

Ett par år senare finns ScorX på plats, en internetbaserad plattform där man gratis kan registrera sig för att lägga upp sin kör, dela information och köpa digitala noter. Dessutom är ScorX ett övningsverktyg.

– Verktyget har funnits i sju-åtta år. Det utvecklades av Mellansels Folkhögskola, som har spelat in sånger med stämmorna separerade. Körsångaren kan sitta hemma och lyssna, följa och sjunga med i noterna med hjälp av en markör. Man kan också styra precis hur mycket man hör av de andra stämmorna, förklarar Ulf Eriksson.

– För cirka ett år sedan slog vi ihop oss till ett bolag. Innan dess hade Mellansels Folkhögskola haft ett samarbete med Sensus, som använt ScorX till sina körer.

På ScorX finns noter från de största svenska notförlagen. Diskussioner förs med flera skandinaviska förlag, liksom några av de största globalt. Tanken är att vi nu ska ladda ner våra noter till datorn, iPaden eller till och med mobilen – istället för att beställa hem papperskopior.

– Det vi gör är detsamma som med e-böcker, eller jämför med Spotify! Tekniken är mogen nu och jag tror att marknaden också börjar bli det, säger Ulf Eriksson.

Lagom till Föreningen Sveriges Körledares konvent i oktober släppte ScorX en ny funktion – notdelning, eller så kallat gruppköp. Genom att lägga upp körmedlemmar på plattformen kan man köpa noter och välja vilka som ska få varsitt exemplar. Slutar någon i kören går kopian tillbaka till kören, som kan ge den till någon annan.

– Detta är unikt, och ganska komplext att bygga upp. Man handlar alltså precis som i ”pappersvärlden”, men distribuerar noterna digitalt. Den som inte kan ha sitt ex digitalt kan naturligtvis också printa ut det.

Nu går ScorX vidare genom att bland annat samarbeta med Norges Körförbund, föra samtal med svenska körorganisationer och fylla på plattformen med mer nytta för körsångarna. Diskussioner om framtida samarbeten förs också med ett annat svenskt företag; Doremir som ligger bakom programmet ScoreCloud.

ScoreCloud – som tidigare hette ScoreCleaner – är ett program som tolkar din musik, och översätter den till noter. Du kan spela på en keyboard, eller till och med sjunga rakt in i mobilen, och få en notutskrift och en midifil.

– Jag började forska på hur vi uppfattar musik i slutet av 1980-talet. När jag lade fram min avhandling 2004 fanns där ett embryo till ScoreCloud. Det visade sig vara det som alla blev intresserade av, inte själva forskningen, berättar Sven Ahlbäck, folkmusiker och professor vid Kungliga Musikhögskolan.

Tekniken bakom ScoreCloud är företaget ensamma om. Andra noteringsprogram, som de mest kända Sibelius och Finale, beskriver Sven Ahlbäck som att skriva maskin:

– Det är ett notsättarverktyg, där du måste ange taktarten och de minsta notvärdena direkt, du måste spela till metronom och du kan bara spela in en stämma i taget. ScoreCloud lyssnar på dig och försöker tolka det du gjort. Det är som en noteringsassistent som inte kan några låtar men försöker begripa vad du gör, säger han.

Den som kommer på musik kanske först bara har en vag idé. Just därför är det så bra att inte i förväg låsa sig till några former – inte låta tekniken stå i vägen för musiken. Men även för den som är mycket van att producera noter går det oerhört mycket fortare i ScoreCloud än i traditionella noteringsprogram, menar Sven Ahlbäck.

En del musiker skapar musik i inspelningsprogram, men kan ha svårt att veta hur det ska spelas på keyboard.

– Då kan man sjunga in sin elbas-stämma, få ut det som midifil och importera det till sitt inspelningsprogram! Eller varför inte skriva ut det på noter för att kunna kommunicera med andra. Bland kompositörer som inte kan skriva ner sin musik har vi många fans.

Innebär det att man inte längre behöver lära sig noter? Nej, Sven Ahlbäck vänder hellre på det:

– Det här kan vara en hjälp på vägen för att lära sig det oöverträffade verktyg som noter är. Precis som skrift är ett nyttigt komplement till tal, är noter ett komplement till musiken. Med hjälp av det kan vi reproducera musik som skrevs för många hundra år sedan, precis som tonsättaren avsåg.

ScoreCloud finns idag gratis på nätet. Här kan du spela in och spara din musik direkt på nätet. Doremirs styrelse har bestämt att det är viktigare att få spridning för programmet än att dra in pengar. Dock finns planer på att inom kort börja ta betalt för premiumversioner av programmet.

Idag finns 430 000 användare över hela jorden, att jämföra med 50 000 vid årets början. Fem nya låtar spelas in varje minut.

– Att det kan leda till så mycket kreativitet! Vi badar inte precis i pengar, men vi har fått enormt mycket bra feedback.

Nya funktioner arbetas fram kontinuerligt. Körledare vill till exempel kunna sjunga in en stämma, skriva ut noter och dela ut till sina korister. I molnet kan kören skapa en grupp där alla kan lyssna; du bjuder in till My ScoreCloud och de inbjudna lyssnar i sina webbläsare. Alla får tillgång till samma noter, överallt.

– Nu jobbar vi med att man ska kunna sjunga in en stämma ovanpå en annan, alltså göra pålägg med audio. Då kan du sjunga dig till ett helt arrangemang.

Det finns många musikprogram för den som älskar manualer. Sven Ahlbäck och hans kompanjoner vill tänka tvärtom:

– ScoreCloud är för dem som älskar att musicera. Och du behöver inte vara proffs.