Dags för anmälan till Nordisk-Baltisk körfestival

Nu är det dags att anmäla sig till Nordisk-Baltisk Körfestival, som anordnas den 25-28 juni i Lettlands huvudstad Riga. Körfestivalen anordnas för åttonde gången. Första gången var i just Riga 1995.

–       Detta är alltså ett 20-årsjubileum och det tänker Lettland fira, konstaterar Fredrik Bergh, förbundssekreterare i körförbundet och samordnare för det svenska deltagandet.

–       Det blir en manifestation för körsång, vänskap, Sverige och nordiskt-baltiskt samarbete.

Arrangörerna säger sig kunna ta emot minst 10 000 körsångare, och från baltiskt håll meddelas att 6 000 är anmälda. Norden bör alltså bidra med 4 000 sångare, menar Fredrik Bergh. Från Sveriges Körförbunds sida hoppas man på minst en kör per distrikt.

Under festivalen erbjuds workshops, storkörskonsert, egna konserter och festtåg. Deltagande körer kan också se fram emot en hel dag med utflykter och konserter i hela Lettland.

Svenska körer som deltar kan träna tillsammans på Körkraft – Sveriges Körförbunds Expo den 5-7 juni i Stockholm. Två officiella svenska sånger ingår, och totalt brukar omkring 16 sånger på olika språk sjungas tillsammans.

Anmälan till festivalen ska göras så snart som möjligt. Fredrik Bergh uppmanar alla svenska deltagarkörer att också höra av sig till honom:

–       Då vet jag vilka jag ska skicka information till. Just nu undersöker jag om de som önskar kan göra en gemensam båtresa från Stockholm till Riga. Vi skulle då kunna ha lite förfestivalfest på vägen dit och avslutningsfest på väg hem.

Maila Fredrik Bergh på fredrik.bergh@sverigeskorforbund.se. Mer om Nordisk-Baltisk Körfestival finns här!