Körförbundets Expo i juni

Stora och små workshops, konserter, körmaraton, utställning och storkörssång. Allt ska finnas samlat på körförbundets Expo den 5-7 juni nästa år. Platsen är Skeppsholmen i Stockholm, med bland annat Eric Ericsonhallen.

–       Vi hoppas kunna ta så stora delar av Skeppsholmen som möjligt i anspråk. Vi planerar workshops både i storkörsformat och i små grupper och kommer att behöva utrymme, säger Fredrik Bergh, förbundssekreterare i Sveriges Körförbund.

Ett storkörsarrangemang planeras till den 6 juni, och förhoppningen är att storkören ska kunna placeras för att sjunga för kungaparet när de traditionsenligt åker till Skansen för nationaldagsfirande. Under ett körmaraton kommer deltagande körer beredas plats för att framföra något ur den egna repertoaren. Körerna ska avlösa varandra på två olika scener och musiken ska på så sätt kunna pågå utan avbrott under flera timmar.

Körsångarna ska också kunna ta del av information från utställare för allt som rör körområdet.

–       Alla som jobbar med körverksamhet ska bjudas in, här ska exempelvis finnas noter och körkläder. Är körerna själva intresserade av att ställa ut och berätta om sin verksamhet så är vi öppna även för det.

Fredrik Bergh vill också slå ett extra slag för Nordisk-Baltisk körfestival i Riga 25-29 juni.

–       Vi vill få med oss minst en kör från varje distrikt. De körsångare som ska åka till Riga kommer att få möjlighet att träna tillsammans under Expo. Vi ska sjunga totalt 22 låtar på 11 språk, så även om man tränar hemma innan kan det vara en fördel att få sjunga ihop sig.

Utländska körer i Sverige kommer särskilt att bjudas in till Expo, för att deltagarna ska kunna uppleva andra körtraditioner och skilda sångsätt under de tre dagarna. Körförbundets styrelse planerar också för en högtidlig invigning och en större avslutningskonsert, fredag respektive söndag eftermiddag.

Mer information kommer fortlöpande på förbundets webb, och en sida för anmälan till Expos olika workshops kommer att finnas färdig senast vid årsskiftet.

Eric Sjöström, förbundsordförande, menar att arrangemanget ska locka såväl körsångare som en stor publik.

–       Det blir tre väldigt intensiva dagar under försommaren. Tanken är att det ska vara väldigt intressant för alla körsångare, men vi vill också visa upp körsång när den är som bäst, säger han.

–       Sveriges Körförbund fyller 90 år under 2015, så hela Expo kommer att ha en extra guldkant över sig. Jag hoppas att hela Körsverige hittar hit.

På bilden: Sveriges Körförbund sjöng på nationaldagsfirandet 2011. Dirigerade gjorde Gary Graden. Foto: Saga Berlin/Stockholms kulturförvaltning