Dags för anmälan till Vara

Sång är viktigt för folkhälsan – inte minst i unga år. Att få sjunga och musicera i skolan innebär dessutom att man utvecklas bättre i andra ämnen, visar forskning.

Mot bakgrund av detta anordnas sångkonferensen om barn och sång i Vara Konserthus den 26 september, i samarbete med Sveriges Körförbund. Nu är det hög tid att anmäla sig!

–       Alla som är intresserade av sång är välkomna, och jag tror att många körsångare – till exempel från Alma-kören, där jag är körledare – kommer att komma. Men det är också en fortbildnings- och inspirationsdag för alla som arbetar med barn, säger Simon Ljungman, Sveriges Körförbunds distriktsansvariga i Västra Götaland.

Simon Ljungman är sedan snart två år tillbaka husartist på Vara Konserthus.

–       Det innebär att jag får möjlighet att hitta på projekt i huset, lägga fram förslag. Jag är också med i planeringsgruppen som står bakom den här sångkonferensen, säger han.

–       Barn och sång är oerhört viktigt. Man måste få vara kreativ i skolan. Musikteori och matematik ligger också extremt nära varandra.

Konferensen blir en final för Vara kommuns Skapande skola-arbete, Hela skolan sjunger, som pågått under läsåret och involverat alla kommunens grundskoleelever.

Under dagen föreläser bland annat Anne Johansson, musiklärare för Brunnsbo musikklasser, Rickard Åström, musiker med engagemang i musikens hälsoeffekter, och Simon Ljungman, körförbundets distriktsansvariga i Västra Götaland och också konstnärlig ledare för Hela skolan sjunger. Huvudtalare är Michelle James, VD för Sing Up, ett nationellt sångprojekt för skolor i England.

Sångkonferensen arrangeras i samarbete med Sveriges Körförbund, Vara kommun, Högskolan för scen och musik och Kultur i Väst. Stöd från Kulturrådet gör att kostnaden för dagen endast är 395 kronor. Sista anmälningsdag är 15 september.

Mer information finns på Vara Konserthus hemsida.

Foto: Johan Palmborg