Körkryss till Ösel i juni

Är du körintresserad senior? Den 9-11 juni kan du åka på körkryssning till estländska ön Ösel och sjunga under ledning av Gabriel Forss. Resan arrangeras av Grand Tours i samarbete med Sveriges Körförbund.

– Vi genomför kryssningen för andra året i rad. Det blev så lyckat förra året! Alla ville göra om det, så vi kände att vi nästan var tvungna att arrangera en ny körkryss, berättar Cecilie Eslander på Grand Tours, ett resebolag som är majoritetsägt av PRO.

Den 9 juni lägger M/S Birka ut från Stockholm på eftermiddagen. Bussresor till Stockholm finns från ett 80-tal orter. Ombord är alla måltider inkluderade. På kvällen blir det sångrepetition och senare dans till orkester.

Morgonen därpå är fartyget framme på Ösel. Efter en dag då deltagarna kan se sig om på egen hand, ger storkören konsert för Öselborna vid den medeltida Biskopsborgen. Senare samma kväll far sällskapet tillbaka, och anlöper Stockholm ett knappt dygn senare efter att ha kryssat genom Stockholms skärgård.

– Förra året lockade resan 1 200 deltagare, varav cirka 800 var med och sjöng. De som inte vill sjunga sitter i publiken, säger Cecilie Eslander.

Både hela körer och enskilda körsångare välkomnas. Repertoaren, med sånger av exempelvis Ulvaeus/Andersson och Gärdestad, finns att hämta här på Grand Tours hemsida. Mer information finns här.

– Alla är välkomna, erfarna eller ej. Förra året sjöng vi på akterdäck när vi kryssade genom Furusundsleden mot Stockholm, i strålande sol. Det var fantastiskt!

Vill du vinna biljetter till resan? Sveriges Körförbund kan nu erbjuda sina medlemmar att delta i en utlottning av två biljetter. Fri resa, med boende i samma hytt, och alla måltider ombord ingår! Allt du behöver göra är att svara på följande frågor:

1.Vad heter Sveriges Körförbunds ordförande?

2.När levde Wolfgang Amadeus Mozart?

3.Vad heter huvudstaden i Estland?

Dina svar skickar du direkt till Sveriges Körförbund, kerstin.fondberg@sverigeskorforbund.se. OBS: Märk mailet ”Ösel” i ämnesraden.

Sista datum för att delta i tävlingen är den 11 maj.

Foto: Cecilie Eslander, taget på förra årets körkryss.