Manifestation lockar tusentals

Nästan 1000 körsångare sjunger i maj på Skellefteå Kraft Arena. Samtidigt får körförbundet en mängd nya medlemmar. Storkören lockar sångare inte bara från Skellefteå utan från exempelvis Boden och Sorsele, 17 respektive 26 mil bort. Tillsammans med solisterna LaGaylia Frazier och Göran Fristorp ska de sjunga både nytt och gammalt.

– Vi sjunger en del nyskrivet med lokal anknytning, men också vårsånger – våren kommer ju senare häruppe så det passar bra, säger Philip Cohen, Sveriges Körförbunds distriktsansvarige i Västerbotten.

Körmanifestationen har fått uppmärksamhet från flera olika håll. Faktum är att ett första framträdande hölls redan vid den lokala Näringslivsdagen i januari, och i juli planeras en konsert i en närbelägen gammal flygbas.

– Under den före detta flygbasen finns ett stort bergrum och det vill man nu göra om till Västerbottens Dalhalla, en ny turistattraktion. Jag har själv varit där och tittat. Akustiken är fantastisk, säger Philip Cohen.

Läs mer på Västerbottendistriktets sida!

På bilden: Skellefteå Kammarkör, foto Sandra Wallström