Finalkonsert i Växjö

Operasångaren Björn Elmgren var solist bland annat i finalnumret på Smålands körförbunds konsert i Växjö i september: Stad i ljus. Susanna Lindgren, en av förbundsdirigenterna, ledde de samlade körerna.

Sångarglädjen stod högt i tak när Smålands körförbund bjöd på finalkonsert i Växjö konserthus i september. Körförbundet läggs ner vid nyår, precis som övriga regionala körförbund.

Konserten var rubricerad Körkonfetti och både manskörer, damkörer och blandade körer gav ett småländskt körkollage, presenterat av operasångaren Björn Elmgren, Växjö. Han gjorde också ett par soloinsatser med Tonerna av Sjöberg och Stad i ljus av Py Bäckman. Värdkör för evenemanget var Växjö manskör som tog emot Ladies Only, Oskarshamn, Nässjö-Vetlanda manskör, Vetlanda Madrigalkör, Tranås manskör, After Work från Jönköping, Växjö Vocalis och Par Bricole manskör från Jönköping.

Förbundsdirigenterna Susanna Lindgren, Johan Broman och Hans Linden turades om att leda samtliga körer i Fångarnas kör, Hooked on a feeling, Stad i ljus och Gabriellas sång.

Rolf Wenander